Webvoorraad FulfilmentWebvoorraad FulfilmentWebvoorraad FulfilmentWebvoorraad Fulfilment
  • Home
  • Over webvoorraad
    • e-fulfilment
    • Werkwijze
    • Klanttevredenheid
    • MVO
    • Partners
  • Klantcases
  • Fulfilment
    • Inslag
    • Opslag
    • Webshopkoppeling
    • Orderpicking
    • Verzending
    • Retour Logistiek
    • Voorraadbeheer
    • Overige fulfilment diensten
  • Nieuws
  • Contact
  • Login
Contact opnemen Offerte aanvragen

Is het retourvignet de oplossing voor retourzendingen

    Home nieuwsbericht Is het retourvignet de oplossing voor retourzendingen
    VolgendeVorige

    Is het retourvignet de oplossing voor retourzendingen

    Door Patrick Schrijver | nieuwsbericht | Comments are Closed | 7 april, 2022 | 0

    Het gemak waarmee Nederlanders online shoppen heeft ook een keerzijde. Als koploper in Europa wordt in Nederland naar schatting 15% van alle online aankopen retour gezonden. Webwinkels zien dat een groot deel van deze retour gekomen producten al door de klanten gebruikt zijn. Een boormachine die onder het stof zit, gedragen kleding met vlekken, tuinstoelen die eenmalig gebruikt zijn voor een feestje, schoenen die zichtbaar gedragen zijn; het zijn maar een paar voorbeelden uit de branche.

    retourvignet als oplossing

    Proef gestart

    Webwinkels die vaak gebruikte producten van hun klanten retour ontvangen zijn al enkele jaren op zoek naar een oplossing voor dit probleem. Samen met brancheorganisatie Thuiswinkel.org is nu een proef gestart. Webwinkels bevestigen aan hun producten een label, het retourvignet, met daarop een waarschuwing. Als het label is verwijderd kan de klant het kledingstuk of ander artikel niet meer binnen 14 dagen retour sturen. Alleen producten waar het retourvignet nog aan bevestigd is, kunnen worden teruggezonden en krijgt de klant zijn aankoop bedrag terug.

    Recht van retour

    Consumenten hebben het recht om producten terug te sturen. Dit mag alleen wanneer het artikel nog in originele staat is. Het is voor webwinkeliers lastig om aan te tonen dat het artikel gebruikt is. Regelmatig ontstaan er lange discussies en ontkent de klant bij hoog en laag dat het artikel gebruikt is. Ook dreigen deze klanten met negatieve recensies op internet om zo hun gelijk en hun geld terug te krijgen. De webwinkelier neemt dan vaak zijn verlies.

    De retour gekomen online bestellingen worden door de webwinkel gecontroleerd en indien nodig schoongemaakt. Als het product niet meer kan worden verkocht dan wordt deze vernietigd of aan een goed doel geschonken. Dit zijn weer extra kosten voor de webwinkel.

    Gebruikte producten retour

    Met hetzelfde gemak waarmee online spullen worden besteld, worden deze retour gezonden. Mede door de grote concurrentie op de online markt is het de gewoonte geworden om artikelen ‘gratis’ retour te kunnen sturen. Dit heeft de online consument in de loop der jaren steeds brutaler gemaakt. Een deel van de klanten vindt het heel normaal om kleding te bestellen en dit na een avond te dragen weer retour te sturen. Dat er vlekken, parfum of make-up op de kleding zit maakt voor deze klanten niet uit. Het is toch gratis.

    Het retourvignet

    De proef met het retourvignet moet de consument bewust maken dat het niet normaal is om gebruikte producten retour te sturen. Door het retourvignet goed zichtbaar te bevestigen moet het verhinderen dat klanten het product eerst gebruiken en daarna retour sturen. Het retourvignet is als label of als sticker in verschillende groottes te verkrijgen en kost rond de 30 cent per vignet. Dit zijn helaas wel extra kosten voor de webwinkelier, maar dat zou niet opwegen tegen de hoge kosten van de retouren die een webwinkelier dagelijks moet verwerken.

    De eerste resultaten

    Er zijn al enige resultaten geboekt. Zo geeft de webshop Onlinemerkkleding.nl aan dat sinds het gebruik van het retourvignet er veel minder gedragen kleding terug is gekomen. Hierdoor zijn de kosten voor deze webwinkelier gedaald. Niet alle webwinkeliers zijn overtuigd dat met dit retourvignet de retouren van gebruikte artikelen zullen dalen. Het is momenteel nog een proef en als branche kijken wij uit naar de resultaten.

    Meer informatie

    Meer informatie over het retourvignet is te vinden op retourvignet.com en Thuiswinkel.org

    retourlogistiek

    Gerelateerd nieuws

    • Geen stress voor de webshopondernemer

      Door Patrick Schrijver | Comments are Closed

      Word jij ook zo dol van het geregel en de stress om de webshop orders op tijd de deur uit te krijgen? Dan wordt het tijd om af te spreken. Even voorstellen. Mijn naam is Elma Noë en ik werk als accountmanager e-fulfilment bij Webvoorraad.Lees verder >

    • Nieuwe btw-regels voor e-commerce binnen de EU

      Door Patrick Schrijver | Comments are Closed

      Op 1 juli 2021 gaan de btw-regels binnen de EU veranderen. Webshop die voor meer dan 10.000 euro verkopen aan EU-klanten buiten Nederland krijgen te maken met deze nieuwe btw-regels. Zorg dat je goed bent voorbereid en tref de nodige maatregelen voor 1 juli 2021. Lees verder >

    • Zonder magazijnmedewerker en pakketbezorger geen fulfilment

      Door Patrick Schrijver | Comments are Closed

      De magazijnmedewerker en de pakketbezorger zijn de drijvende kracht achter fulfilment. Zonder deze mensen staat de klant met lege handen. Waardering en respect voor deze beroepsgroep is soms ver te zoeken. Lees verder >

    • Hebben Nederlanders last van bezorgschaamte

      Door Patrick Schrijver | Comments are Closed

      Volgens een onderzoek uitgevoerd door Otto schaamt 78 procent van de Nederlanders zich niet voor het laten bezorgen van pakketjes. Lees verder >

    • Aantal webwinkels verdrievoudigd

      Door Patrick Schrijver | Comments are Closed

      Het aantal fysieke winkels is in de afgelopen tien jaar met 11 procent afgenomen. Daarentegen zijn de webwinkels gedurende deze periode verdrievoudigd. Lees verder >

    VolgendeVorige

    Recente berichten

    Recente berichten

    • Geen stress voor de webshopondernemer 7 november 2022
    • Is het retourvignet de oplossing voor retourzendingen 7 april 2022
    • Nieuwe btw-regels voor e-commerce binnen de EU 21 juni 2021
    • Zonder magazijnmedewerker en pakketbezorger geen fulfilment 25 februari 2020
    • Hebben Nederlanders last van bezorgschaamte 24 december 2019

    Archief

    Archieven

    • november 2022
    • april 2022
    • juni 2021
    • februari 2020
    • december 2019
    • maart 2019
    • januari 2019
    • november 2018
    • juni 2018
    • januari 2018
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • mei 2017
    • maart 2017
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • juni 2016
    Fulfilment

    Webvoorraad Services is het fulfilment bedrijf voor webwinkels, webshops en e-commerce bedrijven. Webvoorraad regelt het volledige fulfilment proces. Van inslag, opslag, orderpicking tot aan de verzending. Met een efficiënt, betrouwbaar en professioneel fulfilment proces afgestemd op jouw situatie, neemt Webvoorraad de gehele logistieke afhandeling uit handen. Zo heb jij structuur, overzicht en volledig grip op jouw webshoporders.

    • Home
    • Over webvoorraad
    • Klantcases
    • Fulfilment
    • Nieuws
    • Contact
    • Login
    • Algemene Voorwaarden
    • Privacyverklaring
    • Fulfilment
    • Inslag
    • Opslag
    • Webshopkoppeling
    • Orderpicking
    • Verzending
    • Retour Logistiek
    • Voorraadbeheer
    • Overige fulfilment diensten

    Webvoorraad Services

    Webvoorraad Services B.V.
    Einsteinweg 45
    3404 LJ  IJsselstein

    T: +31 (0)33 30 111 65
    E: info@webvoorraad.nl
    KVK: 83583998
    RSIN: 862925204

    Fulfilment services
    Eerlijke tarieven
    Duurzaam verzenden

    Website laten maken door internetbureau Internetbureau Rotterdam.
    • Home
    • Over webvoorraad
      • e-fulfilment
      • Werkwijze
      • Klanttevredenheid
      • MVO
      • Partners
    • Klantcases
    • Fulfilment
      • Inslag
      • Opslag
      • Webshopkoppeling
      • Orderpicking
      • Verzending
      • Retour Logistiek
      • Voorraadbeheer
      • Overige fulfilment diensten
    • Nieuws
    • Contact
    • Login
    Webvoorraad Fulfilment
    Contact opnemen Offerte aanvragen
    Deze website gebruikt alleen cookies om een juiste website weer te geven. Door verder te gaan op deze website, ga je akkoord met het gebruik van deze cookies. Accepteer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Non-necessary
    Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN