Op 1 juli 2021 gaan de btw-regels binnen de EU veranderen. Webshops die voor meer dan 10.000 euro verkopen aan EU-klanten buiten Nederland krijgen te maken met deze nieuwe btw-regels. Zorg dat je goed bent voorbereid en tref de nodige maatregelen voor 1 juli 2021. Hieronder vind je de 4 belangrijkste veranderingen.
1. Btw-tarief van land van de klant
Heb je een totaalomzet van meer dan € 10.000 per jaar in andere EU-landen? Dan moet je het btw-tarief rekenen van het EU-land van je klant. Je doet ook de btw aangifte in dat EU-land.
2. Geen btw-vrijstelling meer bij invoer tot en met € 22
Over alle goederen van buiten de EU die rechtstreeks worden geleverd aan particulieren in een EU-land, moet btw worden betaald. Hierdoor is er sprake van een gelijkere concurrentiepositie tussen ondernemers binnen en buiten de EU.
3. Eénloketsysteem voor Unieregeling en Invoerregeling
Om administratieve lasten te beperken, kan je gebruikmaken van de Unieregeling en de Invoerregeling. Hiermee regel je via het éénloketsysteem (One Stop Shop) van de Belastingdienst de btw-aangifte over je verkopen aan particulieren in andere EU-landen. De Invoerregeling is van toepassing op goederen die worden ingevoerd met een maximale waarde van € 150.
Deelname aan beide regelingen is vrijwillig. Registreren kan vanaf 1 april 2021 via Mijn Belastingdienst Zakelijk. Daarna doe je periodiek in één melding per regeling btw-aangifte voor alle andere EU-landen.
4. Platforms krijgen rol bij btw-aangifte
Platforms die de internetverkopen aan particulieren faciliteren, hebben een rol bij het aangeven en afdragen van btw in het land van de klant. Zij zullen de btw voor je afhandelen als je via deze platforms goederen verkoopt die nog niet in de EU zijn ingevoerd, én die een waarde hebben van maximaal € 150.
Bereid je voor
De volgende 5 stappen helpen je bij een goede voorbereiding:
1. Verdiep je in de nieuwe EU-regels en/of vraag advies over de gevolgen van de nieuwe EU-regels voor jouw bedrijf.
2. Ga per land na onder welk btw-tarief jouw goederen vallen.
3. Kies voor registratie voor het éénloketsysteem (de Unieregeling) of voor registratie bij de belastingdiensten in de EU-lidstaten van jouw klanten. In dat laatste geval moeten jouw facturen voldoen aan de factuureisen van de landen waar je verkoopt.
4. Vermeld in je webshop de prijzen inclusief btw.
5. Pas jouw administratie aan, zodat je vanaf 1 juli 2021 jouw totale omzet per land en per btw-tarief bijhoudt.
Meer informatie
Op de website van zowel de Belastingdienst als op de website van de Kamer van Koophandel is uitgebreide informatie te vinden.
Belastingdienst: nieuwe btw-regels voor Nederlandse ondernemers
Kamer van Koophandel: nieuwe btw-regels voor e-commerce in de EU
In 2 minuten op de hoogte van de nieuwe btw-regels: Nieuwe EU regels btw e-commerce