De magazijnmedewerker en de pakketbezorger zijn de drijvende kracht achter fulfilment. Zonder deze mensen staat de klant met lege handen. Waardering en respect is soms ver te zoeken. Consumenten beseffen vaak niet onder welke druk magazijnmedewerkers en pakketbezorgers staan om alle online bestelde producten zo snel mogelijk bij de klanten af te leveren. Afgelopen maand verschenen er kritische geluiden die wij als Webvoorraad graag met jullie delen. Stof tot nadenken.
Rambam neemt het op voor de pakketbezorger
Het BNNVARA programma Rambam is in de wereld van de pakketbezorging gedoken.
Bezorgers sjouwen met complete tuinsets, wasmachines en maandvoorraden hondenvoer. De pakketbezorger werkt zich flink in het zweet, maar de gemiddelde Nederlander is toch geïrriteerd als zijn of haar pakket niet op tijd arriveert, als het pakketje te vinden is in de plantenbak of wanneer er iets voor de buren aangenomen moet worden. Gratis levering van pakketjes is toch heel normaal? Het liefst ontvangen we alles compleet, op tijd en op de juiste locatie, maar als het even kan willen we daar geen cent voor betalen. Hoe terecht is die irritatie? Hoeveel gaat er ‘fout’ met pakketjes, met name als de bewoners niet thuis zijn? En ligt dat aan de bezorgers of ligt er een andere oorzaak aan ten grondslag?
Bekijk de uitzending en oordeel zelf: Aflevering Rambam pakketjes
Next day delivery volstrekt overbodig
Supersnelle pakketbezorging moet aan banden worden gelegd, zo bepleiten GroenLinks en het CDA. Het principe ‘vandaag besteld, morgen in huis’ zou zorgen voor een hoop onnodig nachtwerk in distributiecentra, meent Wim-Jan Renkema, Tweede Kamerlid voor GroenLinks. Om dit terug te dringen, wil hij nachtwerk belasten.
Dat voorstel maakte hij bekend op BNR. De standaardbezorging ‘de volgende dag in huis’ vaak is volgens de politicus onnodig en niet wat de consument wil. De organisatie van webwinkels in Nederland, Thuiswinkel.org, vindt het voorstel ‘niet van deze tijd.’
Het gehele artikel is te lezen op Logistiek.nl
Bezorgschaamte aanwakkeren
Op twinklemagazine.nl verscheen afgelopen week het artikel Bezorgschaamte: rode wangen van de pakketjesberg. In feite gaat het artikel over consumeergedrag. Waarom bestellen we producten waarvan we er al 6 in de kast hebben staan. Pure verspilling. Het artikel geeft een kritische blik en enkele opties om bezorgschaamte aan te wakkeren. Lees het artikel en bekijk wat jij kunt doen om verspilling tegen te gaan.
Fragment uit het artikel:
Pieter van den Broecke, managing director van softwarebedrijf Manhattan Associates, zei onlangs in het AD dat de Nederlandse consument verwend is geraakt door grote webwinkels die gratis bezorging en retouren aanbieden: 57 procent vindt gratis bezorging doorslaggevend om een online bestelling te plaatsen, zo blijkt uit onderzoek van zijn bedrijf onder ruim duizend landgenoten. Webwinkels zouden klanten meer met hun neus op de logistieke feiten moeten drukken. Volgens Van den Broecke doen webwinkels er goed aan bezorgschaamte aan te wakkeren: ‘Het zou bijvoorbeeld helpen als er bij elke bestelling een CO₂-indicatie wordt geplaatst, een soort footprint die aangeeft hoeveel kilometer er moet worden afgelegd voor die trui of broek, en het effect daarvan op het klimaat.’
Van den Broecke pleit voor het belonen van klanten die langer op een pakje willen wachten. Filosoof en spreker Ruud Veltenaar is rigoureuzer: ‘Als ik voorzitter van de branchevereniging voor de e-commerce zou zijn, wist ik het wel. Ik zou de leden verplichten duurzaam, binnen de ecologische begrenzingen van de planeet en tegen gangbare arbeidsvoorwaarden te ondernemen. Voor degenen die dat niet binnen vijf jaar voor elkaar hebben, schrap ik het lidmaatschap.’
Het hele artikel is te lezen op: twinklemagazine.nl