Het aantal winkels daalde dit decennium met meer dan 10 procent.
Het aantal fysieke winkels is in de afgelopen tien jaar met 11 procent afgenomen. Vooral zaken waar cd’s, dvd’s, fototoestellen en kinderkleding wordt verkocht verdwijnen in rap tempo. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). In 2010 waren er in Nederland nog 97.000 fysieke winkels, inmiddels zijn dat er nog maar 86.000.
Het aantal supermarkten nam wel toe
Vooral het aantal winkels waar geen voedsel, maar gebruiksartikelen worden verkocht, nam af. Het aantal supermarkten nam in de afgelopen tien jaar bijvoorbeeld juist toe. Het aantal voedingsspeciaalzaken, zoals bakkers en slagers, is nagenoeg gelijk gebleven.
Aantal webwinkels verdrievoudigd
De reden voor de leegstand laat zich raden: meer en meer Nederlanders winkelen online. In 2012 kocht 64 procent van de Nederlanders nog iets via het internet, inmiddels doet 79 procent dat. Het aantal webwinkels is het afgelopen decennium verdrievoudigd.
Ook steeds meer fysieke zaken verkopen hun producten tegenwoordig in een webshop.