Webvoorraad FulfilmentWebvoorraad FulfilmentWebvoorraad FulfilmentWebvoorraad Fulfilment
  • Home
  • Over webvoorraad
    • e-fulfilment
    • Werkwijze
    • Klanttevredenheid
    • MVO
    • Partners
  • Klantcases
  • Fulfilment
    • Inslag
    • Opslag
    • Webshopkoppeling
    • Orderpicking
    • Verzending
    • Retour Logistiek
    • Voorraadbeheer
    • Overige fulfilment diensten
  • Nieuws
  • Contact
  • Login
Contact opnemen Offerte aanvragen

Nederlandse e-commercemarkt weer toegenomen in 2018

    Home nieuwsbericht Nederlandse e-commercemarkt weer toegenomen in 2018
    VolgendeVorige

    Nederlandse e-commercemarkt weer toegenomen in 2018

    Door Patrick Schrijver | nieuwsbericht | Comments are Closed | 29 maart, 2019 | 0


    13 maart 2019 publiceerde Thuiswinkel.org de jaarlijkse Thuiswinkel Markt Monitor Q4 2018. Hieruit blijkt dat de e-commercemarkt in Nederland blijft groeien. Met 12,1 miljoen online kopers en 70,4 miljoen online aankopen is dit een groei van 11%.

    96% van alle Nederlanders (15+) koopt online

    De omzet van de Nederlandse e-commercemarkt is in 2018 weer toegenomen. Het afgelopen jaar hebben de Nederlandse consumenten online € 23,7 miljard uitgegeven aan producten en diensten, een geschatte groei van 10% ten opzichte van het jaar ervoor.* Dit blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland. Dit onderzoek wordt door GfK uitgevoerd, in opdracht van Thuiswinkel.org en in samenwerking met PostNL.

    In 2018 heeft 96% van de Nederlandse consumenten van 15 jaar en ouder een of meerdere online aankopen van producten en diensten gedaan. Dat is 2% meer dan het jaar daarvoor.[1] Deze online kopers gaven in totaal € 23,7 miljard (+10%) uit aan 242 miljoen online aankopen.

    Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org. “In totaal bedroegen de online bestedingen aan producten in 2018 € 13,1 miljard, waarmee het aandeel van de e-commercebranche binnen de hele detailhandelsector op 9,6% komt te liggen.[2] Dit betekent een stijging van 0,5 procentpunt ten opzichte van 2017. Met de groei in het aantal Nederlandse consumenten die via internet shoppen en het nog altijd stijgende marktaandeel van de online omzet kunnen we stellen dat e-commerce een steeds belangrijkere rol inneemt binnen de detailhandel.”

    Food/Nearfood sterkste stijger

    Als we kijken naar de verschillende productcategorieën, zien we een stijging van 24% in de online aankopen binnen Food/Nearfood, wat deze categorie de sterkste stijger van 2018 maakt.* Vergeleken met een jaar eerder (+35%), vlakt de groei van de online bestedingen binnen dit segment wel wat af, maar daartegenover staat dat het aantal online aankopen binnen Food/Nearfood wel harder stijgen dan in 2017 (van 25% naar 31%).

    Q4 belangrijke periode in online verkopen

    In het vierde kwartaal van 2018 hebben Nederlandse consumenten meer uitgegeven dan in dezelfde periode een jaar eerder. Mede dankzij (retail)feestdagen als Black Friday, Singles’ Day, Sinterklaas en Kerstmis, gaven zij € 7,2 miljard uit bij Nederlandse webwinkels, een groei van 11% ten opzichte van Q4 2017. Deze groei wordt grotendeels veroorzaakt door de stijging in de online bestedingen van diensten (+14%): 82% van alle uitgaven aan diensten wordt in het vierde kwartaal van 2018 online gedaan (tegenover 79% in Q4 2017) goed voor een bedrag van € 3,5 miljard.

    Ook in 2018 is de rol van de smartphone binnen e-commerce belangrijker geworden. Waar in de laatste drie maanden van 2017 nog 28% van de online kopers hun smartphone hebben gebruikt tijdens een online aankoop, is dat aandeel een jaar later gestegen naar 35%. Deze stijging gaat vooral ten koste van het gebruik van de laptop en desktop, waardoor de smartphone de desktop inmiddels voorbij is op de lijst van meest gebruikte device tijdens online winkelen.

    Ook het aandeel van de smartphone in termen van bestedingen laat een stijging zien. In het vierde kwartaal van 2018 werd 12% van alle online bestedingen via de smartphone gedaan, terwijl dit in dezelfde periode vorig jaar nog 9% was.

    Meer informatie over de Thuiswinkel Markt Monitor 2018

    Voor meer informatie over de Thuiswinkel Markt Monitor en het bestellen van het rapport kun je contact opnemen met Danny van den Burg, GfK (Danny.vandenburg@gfk.com). Op de website van Thuiswinkel.org is het mogelijk om de infographic van de Thuiswinkel Markt Monitor 2018 te downloaden.

    Downloaden

    * Met ingang van Q1 2018 hanteren we een vernieuwde rekenmethodiek voor de Thuiswinkel Markt Monitor. Hierdoor is er een breuk ontstaan met de cijfers uit eerdere jaren. Dit groeipercentage is geschat door de nieuwe rekenmethode door te voeren voor 2017. Dit is niet overal mogelijk waardoor bepaalde vergelijkingen met het voorgaande jaar niet mogelijk zijn. Daarnaast kunnen door het gebruik van de nieuwe methode de categorieën Kleding, Schoenen & Lifestyle, Speelgoed en Home & Garden niet met voorgaande jaren worden vergeleken.

    [1] Binnen de definitie van de Thuiswinkel Markt Monitor

    [2] Bron: CBS. In 2018 bedroeg de totaalomzet van de detailhandel € 136,4 miljard. Onder detailhandel vallen de on- en offline uitgaven aan producten (zowel food als non-food), inclusief btw. Ook uitgaven aan huishoudwaren, recreatieartikelen, keukens en voedingsmiddelen bij tankstations en apotheken vallen hieronder.

    Webvoorraad heeft dit persbericht van Thuiswinkel.org gehaald.

    No tags.

    Gerelateerd nieuws

    • Geen stress voor de webshopondernemer

      Door Patrick Schrijver | Comments are Closed

      Word jij ook zo dol van het geregel en de stress om de webshop orders op tijd de deur uit te krijgen? Dan wordt het tijd om af te spreken. Even voorstellen. Mijn naam is Elma Noë en ik werk als accountmanager e-fulfilment bij Webvoorraad.Lees verder >

    • Is het retourvignet de oplossing voor retourzendingen

      Door Patrick Schrijver | Comments are Closed

      Webwinkels die vaak gebruikte producten van klanten retour ontvangen zijn al enkele jaren op zoek naar een oplossing voor dit probleem. Samen met brancheorganisatie Thuiswinkel.org is nu een proef gestart. Lees verder >

    • Nieuwe btw-regels voor e-commerce binnen de EU

      Door Patrick Schrijver | Comments are Closed

      Op 1 juli 2021 gaan de btw-regels binnen de EU veranderen. Webshop die voor meer dan 10.000 euro verkopen aan EU-klanten buiten Nederland krijgen te maken met deze nieuwe btw-regels. Zorg dat je goed bent voorbereid en tref de nodige maatregelen voor 1 juli 2021. Lees verder >

    • Zonder magazijnmedewerker en pakketbezorger geen fulfilment

      Door Patrick Schrijver | Comments are Closed

      De magazijnmedewerker en de pakketbezorger zijn de drijvende kracht achter fulfilment. Zonder deze mensen staat de klant met lege handen. Waardering en respect voor deze beroepsgroep is soms ver te zoeken. Lees verder >

    • Hebben Nederlanders last van bezorgschaamte

      Door Patrick Schrijver | Comments are Closed

      Volgens een onderzoek uitgevoerd door Otto schaamt 78 procent van de Nederlanders zich niet voor het laten bezorgen van pakketjes. Lees verder >

    VolgendeVorige

    Recente berichten

    Recente berichten

    • Geen stress voor de webshopondernemer 7 november 2022
    • Is het retourvignet de oplossing voor retourzendingen 7 april 2022
    • Nieuwe btw-regels voor e-commerce binnen de EU 21 juni 2021
    • Zonder magazijnmedewerker en pakketbezorger geen fulfilment 25 februari 2020
    • Hebben Nederlanders last van bezorgschaamte 24 december 2019

    Archief

    Archieven

    • november 2022
    • april 2022
    • juni 2021
    • februari 2020
    • december 2019
    • maart 2019
    • januari 2019
    • november 2018
    • juni 2018
    • januari 2018
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • mei 2017
    • maart 2017
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • juni 2016
    Fulfilment

    Webvoorraad Services is het fulfilment bedrijf voor webwinkels, webshops en e-commerce bedrijven. Webvoorraad regelt het volledige fulfilment proces. Van inslag, opslag, orderpicking tot aan de verzending. Met een efficiënt, betrouwbaar en professioneel fulfilment proces afgestemd op jouw situatie, neemt Webvoorraad de gehele logistieke afhandeling uit handen. Zo heb jij structuur, overzicht en volledig grip op jouw webshoporders.

    • Home
    • Over webvoorraad
    • Klantcases
    • Fulfilment
    • Nieuws
    • Contact
    • Login
    • Algemene Voorwaarden
    • Privacyverklaring
    • Fulfilment
    • Inslag
    • Opslag
    • Webshopkoppeling
    • Orderpicking
    • Verzending
    • Retour Logistiek
    • Voorraadbeheer
    • Overige fulfilment diensten

    Webvoorraad Services

    Webvoorraad Services B.V.
    Einsteinweg 45
    3404 LJ  IJsselstein

    T: +31 (0)33 30 111 65
    E: info@webvoorraad.nl
    KVK: 83583998
    RSIN: 862925204

    Fulfilment services
    Eerlijke tarieven
    Duurzaam verzenden

    Website laten maken door internetbureau Internetbureau Rotterdam.
    • Home
    • Over webvoorraad
      • e-fulfilment
      • Werkwijze
      • Klanttevredenheid
      • MVO
      • Partners
    • Klantcases
    • Fulfilment
      • Inslag
      • Opslag
      • Webshopkoppeling
      • Orderpicking
      • Verzending
      • Retour Logistiek
      • Voorraadbeheer
      • Overige fulfilment diensten
    • Nieuws
    • Contact
    • Login
    Webvoorraad Fulfilment
    Contact opnemen Offerte aanvragen
    Deze website gebruikt alleen cookies om een juiste website weer te geven. Door verder te gaan op deze website, ga je akkoord met het gebruik van deze cookies. Accepteer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Non-necessary
    Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN