Webvoorraad FulfilmentWebvoorraad FulfilmentWebvoorraad FulfilmentWebvoorraad Fulfilment
  • Home
  • Over webvoorraad
    • e-fulfilment
    • Werkwijze
    • Klanttevredenheid
    • MVO
    • Partners
  • Klantcases
  • Fulfilment
    • Inslag
    • Opslag
    • Webshopkoppeling
    • Orderpicking
    • Verzending
    • Retour Logistiek
    • Voorraadbeheer
    • Overige fulfilment diensten
  • Nieuws
  • Contact
  • Login
Contact opnemen Offerte aanvragen
VolgendeVorige

E-fulfilment tips voor duurzame retourverpakking

Door Patrick Schrijver | nieuwsbericht | Comments are Closed | 24 mei, 2017 | 1

Dit artikel is geschreven door Ralph Bronkhorst van Bunzl Retail & Industry en gepubliceerd op Emerce.nl en Thuiswinkel.org.
Webvoorraad deelt dit artikel graag. 

Dat Nederlanders voor de aankoop van producten steeds vaker de onlinewinkel weten te vinden, mag allang geen nieuws meer heten. Volgens de Thuiswinkel Markt Monitor passeerde het totale online bestede bedrag in 2016 zelfs de grens van 20 miljard euro. Nederlandse consumenten gaven daarmee 23 procent meer uit aan online aankopen dan in 2015.

Onlosmakelijk verbonden aan deze stijging is het belang van een duurzaam retourbeleid: want meer verkochte producten betekent in veel gevallen ook meer retourgezonden producten. Hoe kunnen producten het beste duurzaam geretourneerd worden en welke retourverpakkingen zijn daarvoor het meest geschikt? Ralph Bronkhorst geeft graag enkele tips.

1. Retourneren voorkomen
Een goed retourbeleid valt of staat met het zoveel mogelijk zien te voorkomen van retourzendingen. Niet alle geretourneerde producten kunnen nog eens verkocht worden en dat werkt verspilling in de hand. Bovendien gaat er een stijging van de CO2-uitstoot mee gemoeid, simpelweg omdat er nu twee ritten nodig zijn voor een product in plaats van één. Het is daarom raadzaam consumenten op voorhand te voorzien van goede productinformatie en -foto’s, zodat zij precies weten wat ze kunnen verwachten en het aantal retourzendingen flink kan worden teruggebracht.

Retailers kunnen bovendien – waar mogelijk – aanbieden eerst een proefmonster te versturen. Als consumenten dan niet tevreden zijn, hoeft er geen grote hoeveelheid van het product teruggestuurd te worden. Portieverpakkingen, proefmonsters of mini’s verpakt in flexibele verpakkingen, zoals stazakken of pouches, passen in de meeste gevallen door de brievenbus en voorkomen op deze manier niet alleen verspilling, maar zijn ook nog eens veel milieuvriendelijker dan de meeste andere verpakkingsvormen dankzij de geringe diktes.

Daarnaast is het raadzaam om schade aan de producten tijdens transport en ‘handling’ zoveel mogelijk te voorkomen. Retourzendingen als gevolg daarvan kunnen een grote kostenpost betekenen voor retailers. Daarom is het van belang dat zij hun producten verpakken in een goede, passende verzendverpakking die het product beschermt tijdens vervoer. Let bij het kiezen van bijvoorbeeld een verzenddoos niet alleen op het formaat, maar ook op de juiste golfkwaliteit. Kwetsbare zendingen kunnen het beste worden voorzien van een waarschuwingsetiket.

2. Retourverpakkingen meezenden
Om te voorkomen dat producten onnodig beschadigen tijdens een retourzending is het aan te raden een retourverpakking mee te zenden. Je voorkomt dan dat consumenten zelf een retourverpakking in elkaar knutselen. Mocht een consument een product terug willen sturen, dan weet je als retailer tenminste zeker dat deze zo goed mogelijk beschermd wordt. Het nadeel is dat je met iedere verzending een retourverpakking moet meezenden. Voordeliger – en milieuvriendelijker – is om een verzendverpakking te gebruiken die tevens geschikt is voor hergebruik als retourverpakking.

3. Hergebruik als retourverpakking
Er bestaan tal van verpakkingsoplossingen die eenvoudig hergebruikt kunnen worden als retourverpakking. Bijvoorbeeld de verzendzak met dubbele plakstrip: hiermee kan de consument de verzendzak weer dichtplakken en de inhoud retour zenden. PostNL heeft bijvoorbeeld een handige verpakking voor kleding die tevens dienst kan doen als retourverpakking. Consumenten kunnen de kleding eenvoudig terugschuiven in de hersluitbare zak, de lucht uit het pakket verwijderen en deze als brievenbuspost retourneren. Een retourdoos werkt volgens hetzelfde principe: dankzij een dubbele plak- en een scheurstrip is de doos eenvoudig weer te vullen en te hersluiten. Het product is daardoor net zo goed beschermd tegen schade tijdens de retourzending als tijdens het bezorgen.
Een doos met een ‘easy open-functie’, zoals een geperforeerde scheurrand, is speciaal ontwikkeld om ervoor te zorgen dat deze eenvoudiger te openen is. Bijkomend voordeel is dat de dozen minder snel beschadigd raken tijdens het openen, waardoor ze goed te hergebruiken zijn als retourverpakking.

4. Retourneren van de verpakking
Bij versproducten is het retourneren van de producten een stuk lastiger. Niet in de minste plaats omdat deze producten gevoelig zijn voor schommelingen in de temperatuur en daardoor het risico lopen niet in optimale staat terugbezorgd kunnen worden. Wel kun je een retoursysteem opzetten voor de verpakking zelf. Een isolatieverpakking is namelijk niet altijd even milieuvriendelijk. Ze bestaan nogal eens uit materialen als EPS, EPP, polypropyleen en polyethyleen. Het zou zonde zijn als deze verpakkingen slechts eenmalig gebruikt worden, terwijl ze vaak prima herbruikbaar zijn.

Een bekend voorbeeld van een retoursysteem voor verpakkingen is natuurlijk de boodschappenkrat van de bezorgservice van de supermarkt, waarvoor je statiegeld betaalt. Ook voor isolatieverpakkingen kun je statiegeld vragen om zo hergebruik te stimuleren. Een voorbeeld is de Thermobag, een van de meest duurzame oplossingen in gebruik, vervoer en materiaal. De tas is tot honderd keer herbruikbaar. Consumenten kunnen de tas na bezorging direct mee teruggeven, waarna deze gereinigd kan worden en opnieuw gebruikt. Daarnaast kunnen ze de tas ook zelf blijven gebruiken.

5. Duurzame verpakkingen
Gelukkig zijn consumenten in de meeste gevallen blij met hun bestelling en besluiten ze deze te houden. In dat geval is de verzendverpakking niet meer nodig als retourverpakking. Om te voorkomen dat ontvangers dan blijven zitten met onnodig restafval, kun je ervoor zorgen dat deze herbruikbaar is. Uit onderzoek van Dotcom Distribution blijkt dat 90 procent van de ondervraagde consumenten een mooie verpakking bewaart of deze opnieuw gebruikt. Nadeel is wel dat bij zulke verzendverpakkingen vaak milieuonvriendelijke inkt gebruikt wordt om de dozen op te leuken. Vraag daarom naar een verpakking waarbij gebruikgemaakt is van inkt op waterbasis.

Is de consument het eindstation voor de verzendverpakking en is de verpakking niet geschikt voor hergebruik, dan kunnen bedrijven ervoor kiezen deze te voorzien van speciale logo’s waarmee ze hun klanten kunnen informeren over het scheiden van verpakkingsafval. De labels, die zijn opgenomen in de weggooiwijzer, zijn speciaal ontwikkeld voor de e-commercesector en zorgen ervoor dat verpakkingen op de juiste manier kunnen worden gescheiden door de consument.

Bron: https://www.emerce.nl/achtergrond/tips-gebruik-duurzame-retourverpakkingen

No tags.

Gerelateerd nieuws

  • Geen stress voor de webshopondernemer

    Door Patrick Schrijver | Comments are Closed

    Word jij ook zo dol van het geregel en de stress om de webshop orders op tijd de deur uit te krijgen? Dan wordt het tijd om af te spreken. Even voorstellen. Mijn naam is Elma Noë en ik werk als accountmanager e-fulfilment bij Webvoorraad.Lees verder >

  • Is het retourvignet de oplossing voor retourzendingen

    Door Patrick Schrijver | Comments are Closed

    Webwinkels die vaak gebruikte producten van klanten retour ontvangen zijn al enkele jaren op zoek naar een oplossing voor dit probleem. Samen met brancheorganisatie Thuiswinkel.org is nu een proef gestart. Lees verder >

  • Nieuwe btw-regels voor e-commerce binnen de EU

    Door Patrick Schrijver | Comments are Closed

    Op 1 juli 2021 gaan de btw-regels binnen de EU veranderen. Webshop die voor meer dan 10.000 euro verkopen aan EU-klanten buiten Nederland krijgen te maken met deze nieuwe btw-regels. Zorg dat je goed bent voorbereid en tref de nodige maatregelen voor 1 juli 2021. Lees verder >

  • Zonder magazijnmedewerker en pakketbezorger geen fulfilment

    Door Patrick Schrijver | Comments are Closed

    De magazijnmedewerker en de pakketbezorger zijn de drijvende kracht achter fulfilment. Zonder deze mensen staat de klant met lege handen. Waardering en respect voor deze beroepsgroep is soms ver te zoeken. Lees verder >

  • Hebben Nederlanders last van bezorgschaamte

    Door Patrick Schrijver | Comments are Closed

    Volgens een onderzoek uitgevoerd door Otto schaamt 78 procent van de Nederlanders zich niet voor het laten bezorgen van pakketjes. Lees verder >

VolgendeVorige

Recente berichten

Recente berichten

  • Geen stress voor de webshopondernemer 7 november 2022
  • Is het retourvignet de oplossing voor retourzendingen 7 april 2022
  • Nieuwe btw-regels voor e-commerce binnen de EU 21 juni 2021
  • Zonder magazijnmedewerker en pakketbezorger geen fulfilment 25 februari 2020
  • Hebben Nederlanders last van bezorgschaamte 24 december 2019

Archief

Archieven

  • november 2022
  • april 2022
  • juni 2021
  • februari 2020
  • december 2019
  • maart 2019
  • januari 2019
  • november 2018
  • juni 2018
  • januari 2018
  • november 2017
  • oktober 2017
  • september 2017
  • mei 2017
  • maart 2017
  • november 2016
  • oktober 2016
  • september 2016
  • juni 2016
Fulfilment

Webvoorraad Services is het fulfilment bedrijf voor webwinkels, webshops en e-commerce bedrijven. Webvoorraad regelt het volledige fulfilment proces. Van inslag, opslag, orderpicking tot aan de verzending. Met een efficiënt, betrouwbaar en professioneel fulfilment proces afgestemd op jouw situatie, neemt Webvoorraad de gehele logistieke afhandeling uit handen. Zo heb jij structuur, overzicht en volledig grip op jouw webshoporders.

  • Home
  • Over webvoorraad
  • Klantcases
  • Fulfilment
  • Nieuws
  • Contact
  • Login
  • Algemene Voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Fulfilment
  • Inslag
  • Opslag
  • Webshopkoppeling
  • Orderpicking
  • Verzending
  • Retour Logistiek
  • Voorraadbeheer
  • Overige fulfilment diensten

Webvoorraad Services

Webvoorraad Services B.V.
Einsteinweg 45
3404 LJ  IJsselstein

T: +31 (0)33 30 111 65
E: info@webvoorraad.nl
KVK: 83583998
RSIN: 862925204

Fulfilment services
Eerlijke tarieven
Duurzaam verzenden

Website laten maken door internetbureau Internetbureau Rotterdam.
  • Home
  • Over webvoorraad
    • e-fulfilment
    • Werkwijze
    • Klanttevredenheid
    • MVO
    • Partners
  • Klantcases
  • Fulfilment
    • Inslag
    • Opslag
    • Webshopkoppeling
    • Orderpicking
    • Verzending
    • Retour Logistiek
    • Voorraadbeheer
    • Overige fulfilment diensten
  • Nieuws
  • Contact
  • Login
Webvoorraad Fulfilment
Contact opnemen Offerte aanvragen
Deze website gebruikt alleen cookies om een juiste website weer te geven. Door verder te gaan op deze website, ga je akkoord met het gebruik van deze cookies. Accepteer
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN