Twinkle publiceerde vandaag een artikel over Black Friday. Black Friday (Nederlands: zwarte vrijdag) is in de Verenigde Staten de dag na Thanksgiving Day. Die vrijdag hebben de meeste werknemers vrij. Black Friday wordt beschouwd als het begin van het seizoen voor kerstaankopen.
Uit onderzoek van Twinkle blijkt dat negen van de twintig grootste online spelers van ons land adverteren met Black Friday-kortingen. In Nederland springen de grote retailers en e-tailers in op Black Friday. Ook voor de kleinere webwinkels zou Black Friday een mooie kans zijn om meer omzet te genereren. Hieronder is het artikel van Twinkle te lezen.
Black Friday wordt gemeengoed voor top Twinkle100
Black Friday begint gemeengoed te worden onder de grootste online retailers van Nederland. Een rondgang langs de webshops van de top-20 in de Twinkle100 leert dat veel partijen dit jaar op de Black Friday-omzettrein springen.
De van oorsprong Amerikaanse feestdag wordt vandaag wereldwijd groots gevierd met flinke kortingen voor consumenten. Ook in Nederland lijken webwinkels te willen profiteren van de ‘shopgekte’ rond deze dag.
Top-20
Negen van de twintig grootste online spelers van ons land adverteren met Black Friday-kortingen. Laat je de food bedrijven uit die lijst, dan blijkt het merendeel van de retailers mee te doen. Op de homepage van Bol.com, wehkamp, Zalando, H&M, Media Markt, Blokker, Bax-shop, Otto en Conrad prijken fikse kortingen voor vandaag.
Gehele weekend
Een aantal partijen trekt de kortingsperiode zelfs door naar het gehele weekend (Bol.com, wehkamp, H&M, Media Markt, Blokker en Otto) of naar – ook een belangrijke shopdag – Cyber Monday. Retailers als Coolblue, Hema en De Bijenkorf slaan Black Friday over en richten zich op het typisch Nederlandse pakjesavond.
Verschuiving naar online
In de Verenigde Staten verschuift het zogenoemde Thanksgiving weekend – waarin ook Black Friday en Cyber Monday vallen – steeds meer naar online. Volgens de National Retail Federation (NRF) daalt het aantal consumenten dat de gang naar de fysieke winkel maakt sinds 2012, omdat zij liever online kopen én omdat retailers steeds eerder met kortingen starten, vooral in de webwinkel.
Bron: Twinklemagazine.nl